Terug naar de roots - outsourcing naar Marokko
Als je in België naar de klantenservice van jouw telefoonmaatschappij of softwareleverancier belt, is de kans steeds groter dat je naar Marokko wordt doorgeschakeld. En dat een Vlaming of Nederlander met Marokkaanse roots jou verder helpt. Wonen en werken in Marokko blijkt populairder te worden onder jonge Marokkaanse Belgen. Europese bedrijven in Marokko rekruteren veel onder tweede- en derde-generatie Marokkanen uit Europa. Een vorm van arbeidsmigratie die hoge toppen scheert.
Altijd werk
Izza Hirouf is één van hen. Als HR-verantwoordelijke werft ze Nederlandstaligen aan bij NCC, een van oorsprong Belgisch callcenter in het Marokkaanse Casablanca. Izza groeide op in Antwerpen. Met een Marokkaanse vader en een Belgische moeder heeft ze gemengde roots. De kandidaten die ze aantrekt, hebben meestal eenzelfde achtergrond. “Het mooie weer en de jobzekerheid spreken velen aan. De lonen zijn naar lokale normen hoog, de kosten laag en het klimaat gunstig. Jonge werknemers kiezen voor het avontuur en de levenskwaliteit. Velen beseffen pas als ze hier wonen en leven, hoe Belgisch ze zijn. Ze kennen Marokko enkel als vakantieland. In het eerste jaar wordt er vaak vergeleken, in spreidstand tussen twee werelden, tussen het oude en nieuwe leven. Zowel psychologisch als praktisch moet je het ene afsluiten en het andere aankoppelen.”
Izza is 36 en verhuisde 4,5 jaar geleden naar Marokko. “Ik ben geboren en getogen in Antwerpen, opgegroeid in het Nederlands en leer sinds kort Arabisch. De enige band met Marokko was mijn vader. Ik was er voorheen slechts vier keer geweest. Ik heb me altijd Belg gevoeld. Ik verhuisde echt omwille van de job. Enkele vrienden gingen me voor en het sprak me aan, waarop ik ook de stap zette. Hun ervaringen strookten ook met de realiteit. De kosten zijn ook aanzienlijk lager. En als Nederlandstalige in Marokko vind je sowieso werk. Ik dacht dat ik België fel zou missen, maar dat valt erg goed mee. Bovendien is er het leven onder de zon natuurlijk. Het klimaat in Casablanca is erg mild. Ook al is er een hittegolf, de zeebries is steevast aanwezig. Intussen ben ik gelukkig gehuwd hier en zie me niet zo snel terug verhuizen.”
Intens avontuur
Vanwege het grote aantal Marokkaanse migranten in Europa is er een groeiende groep die de Europese talen vloeiend beheerst. En daar maken callcenters in Marokko gebruik van. Op sociale media wijzen recruiters op het zonnige klimaat, de goede salarissen en het bruisende uitgaansleven. NCC is slechts één van de bedrijven die zich op de werving van medewerkers uit Vlaanderen en Nederland toelegt. “In Marokko geeft een job als callcenteragent aanzien. Sommigen keren met de opgedane werkervaring na enige tijd terug naar Vlaanderen, anderen besluiten permanent te blijven. Gemiddeld is het personeel echter bijzonder trouw.”
Casablanca is het economische centrum van het land, maar er zijn ook grote contactcenters in Tetouan en Tanger, niet toevallig steden waar veel Belgen hun Marokkaanse roots hebben. “NCC Casablanca telt zo’n 250 agents en een aantal grote Belgische klanten, in de financiële sector, de service providing, maar ook een dispatchbedrijf en een luxewagenmerk doen beroep op onze diensten. Nederlandstaligen zijn goud waard. Mijn taak is mensen aantrekken en de hele selectieprocedure voeren. Daartoe ben ik erg actief op sociale media en werk ik samen met rekruteringbureaus. Ik ben ook het contactpunt op de werkvloer. In traditioneel Marokko zal een agent nooit direct een HR-director aanspreken. Voor sommigen is het aanpassen. Het is een andere manier van werken, losser en vlakker ook.”
Nabijheid
De beweging van terugkerende Belgen met een Marokkaanse achtergrond startte rond 2010. Het is moeilijk in te schatten hoeveel Belgen het voorbeeld van Izza volgen, maar het aantal lijkt te groeien. “De nieuwsgierigheid naar het land van hun ouders en grootouders is groot. Sommigen spreken echter geen Arabisch en hebben dus iemand nodig die de processen toelicht. De Marokkaanse arbeidswet is behoorlijk complex. Een werkweek telt ook 44 in plaats van 38u. We hanteren uiteraard een aantal criteria. Vooreerst moet het Nederlands goed zijn, zowel gesproken als geschreven. Bij voorkeur heeft men ook een eerste professionele ervaring achter de rug. Maar daarnaast leiden wij hen volledig op. De opleidingen duren vier tot zes weken. De bedrijfscultuur en de cultuur eigen aan de klant wordt dan bijgebracht.”
“Wie reeds in Marokko verblijft, nodig ik uit op bureau. Met anderen gebeurt de sollicitatie via Skype. We hebben ook een Nederlandstalige service en facility manager, die helpt bij de ontvangst en assisteert bij de huisvesting. Voor de klanten speelt onze stabiliteit zeker een rol. We noemen onszelf de NCC familie en maken het onze agents zo aangenaam mogelijk. We investeren in de groepssfeer en houden rekening met de ramadan en islamitische feestdagen. Dat we ons in dezelfde tijdszone als België en Nederland bevinden is belangrijk, net zoals de relatieve fysieke nabijheid. Klanten willen regelmatig langs kunnen komen. Dan is Marokko ideaal. Het is maar een paar uur vliegen.”